2. februar 2013

Hjemmelaget ketchup




Vanlig ketchup inneholder en del sukker. Og den sukkerfrie ketchupen du kjøper i butikken inneholder sukralose (splenda). Jeg er skeptisk til sukralose, på samme måte som jeg er generelt skeptisk til alle former for kunstig søtning, og dessuten er det ikke sikkert at sukralose er så bra for miljøet.

Men så er det jo ingen grunn til å bruke kjøpeketchupen. Det er slettes ikke vanskelig å lage hjemmelaget ketchup. Da vet du nøyaktig hva ketchupen din inneholder, og du får etter min mening en ketchup som slår kjøpeketchupen langt ned i støvlene når det gjelder smak. Også så stas det er å diske opp med hjemmelaget ketchup da!

Du kan også variere og eksperimentere med ekstra smakstilsetninger, sånn at du får en ketchup som er akkurat sånn som du liker den best. Denne oppskriften er min grunnoppskrift, men det hender at jeg varierer med for eksempel å la en stjerneanis koke sammen med ketchupen, tilsette chipotle, chili, karri eller basilikum og mer hvitløk.



1 boks flådde tomater

1/2 hakket gul løk

2 fedd hvitløk

3 ss rapsolje

0,5 ts chilipulver

0,5 ts paprikapulver

1 knivsodd kanel

1 knivsodd allehånde

1 knivsodd hvit pepper

1/4 ts malt koriander

1 ss tomatpuré

2 toppede ss sukrin

3 ss eplecidereddik/rødvinseddik

1 laurbærblad
______________________________________________________________________________

Kjør tomatene glatte i en blender.

Hakk løken og stek den gyllen i olje i en kjele. Ha i hvitløk og krydder og stek i et minutt til.

Ha tomatene, tomatpureen, sukrin, laurbærblad og eddik i kjelen sammen med løken.

La det putre i 50-60 minutter til ketchupen tykner. Rør av og til. Mot slutten bør du røre mer i kjelen slik at ketchupen ikke svir seg.

Fisk ut laurbærbladet og kjør alt i blenderen igjen. Kjøl av og hell på passende flasker.

Rist flasken før bruk!

Jeg synes ketchupen blir god med både eplecidereddik og rødvinseddik/balsamico. Du får kanskje en litt friskere rødfarge med eplecidereddiken, da rødvinseddiken gir en del brunfarge til ketchupen. I ketchupen på bildene har jeg brukt balsamico.



Her er ketchupen servert på cabanossi-pølser med pannestekte neper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar