2. februar 2013

Grillkrydder


Grillkrydder må vel være en av Norges mest elskede (?) og brukte krydderblandinger. Mine faste lesere har vel etter hvert fått med seg at jeg har et relativt velutstyrt krydderskap, men et krydder jeg ikke har i skapet er nettopp grillkrydder. Jeg tror ikke jeg har brukt grillkrydder siden tenårene en gang. Da jeg kom over denne oppskriften på hjemmelaget grillkrydder på Leva med LCHF, så måtte jeg jo bare prøve å lage min egen grillkrydderblanding, med utgangspunkt i Leva med LCHFs oppskrift, og med et par av mine egne justeringer. Nå tror jeg ingen dør av å bruke ferdigkjøpt grillkrydder. Men jeg mistenker bruk av MSG, sukker og ganske store mengder salt i mange av de grillkrydderblandingene man får i butikken. Så hvorfor ikke lage selv, hvis man har ingrediensene i krydderskapet?

Jeg har bare testet det på stekte egg. Og det var jo godt (og HOT!! - mulig du vil være mer forsiktig med chilipulveret?). Men nå står jeg her da, som den uerfarne grillkrydderbrukeren jeg er, med et stort glass nyervervet grillkrydder, og lurer på hva i all verden jeg ellers kan bruke grillkrydderet til. Grillribber til sommeren er kanskje selvsagt? Men hva annet? Så da spør jeg dere: Hva bruker du grillkrydderet ditt til?



2 ss løkpulver

2 ss paprikapulver (halvparten røkt paprikapulver om du har)

1 - 2 ss chilipulver

1 ss hvitløkspulver

1 ts svartpepper

1 ts malt koriander

1/2 ts spisskummin

1/2 ts karri

1/2 ts hvitpepper

1/4 ts allehånde

1/4 ts sennepspulver

1/4 ts malt ingefær

salt etter smak (helst røkt salt, eller evt. sellerisalt)
______________________________________________________________________________

Bland sammen og oppbevar i en passende beholder.

Husk at krydder egentlig er en ferskvare, og at det mister aroma over tid. For at krydderet skal holde lengst mulig er det viktig at beholderen du bruker er lufttett, og at den oppbevares mørkt. Jeg er motstander av alle disse krydderhyllene som er plassert rett over komfyrene til folk. Ja, det kan være fint å se på forseggjorte krydderhyller med fine krydderglass. Og jada, med krydderhylla rett over komfyren er krydderglassene lett tilgjengelig under matlagingen. Men når krydderne står i lyset, og er utsatt for varme og damp fra komfyren, så holder de ikke like lenge. Sett derfor heller krydderglassene dine i et skap, der de står mørkt, tørt, og kanskje til og med litt kjøligere enn rett over komfyren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar